Malaezu.ro

Am stat de vorbă cu David Lloyd, creatorul seriei V for Vendetta

Pe David Lloyd l-am cunoscut acum câteva săptămâni la East European Comic Con, unde avea un stand pe Aleea Artiștilor. Cea mai facilă asociere a numelui său se leagă de seria V for Vendetta, de care ai auzit mai mult ca sigur, chiar dacă nu-ți dai seama. Personajele gândite de el au ajuns ulterior subiect de film și au fost interpretate de Hugo Weaving și Natalie Portman.

Lloyd este ceea ce, în limbaj universal se cheamă „comic book artist”: altfel spus, creează benzi desenate. El este cel care, în urmă cu vreo 35 de ani a schițat celebra mască a lui Guy Fawkes, cea care a devenit în prezent un simbol al protestelor împotriva guvernelor și o emblemă a grupării Anonymous.

Am vorbit cu el despre toate astea și despre alte subiecte, iar răspunsurile complete le poți citi mai jos.

Alexandru Ion (Malaezu.ro): Dacă nu te deranjează, aș vrea să începi prin a-mi povesti puțin despre primii ani din cariera ta. Când te-ai decis să devii un artist profesionist (sau dacă știai la acel moment că urmează să devii unul) și care au fost primele tale proiecte?

David Lloyd: Am decis că ar fi o carieră mult mai bună celei pe care o aveam la vremea respectivă, pe când lucram în domeniul artei publicitare, dar nu am făcut din asta un obiectiv principal. A fost ceva față de care aveam un fler natural, ceva ce iubeam să fac și făceam cu ușurință, astfel că a devenit modul meu de a evada către o lume mai bună. Cred că în sinea mea am știut mereu că acest lucru urma să devină viitorul meu, dar nu pot spune că m-am dedicat drumului ăsta chiar din primul moment.

Primul meu job propriu-zis în domeniu – după multe încercări de a publica ceva – a fost în momentul în care mi s-a cerut să desenez toate ilustrațiile unui anual ce sărbătorea seria tv numită Logan’s Run și să le organizez într-un volum de benzi desenate. Acest lucru mi-a oferit suficient de multe mostre destul de bune pe care să le arăt mai departe altor editori pentru a-mi putea construi o carieră.

AI: Presupun că cel mai popular proiect al tău este de departe seria V for Vendetta. Prima oară când aceasta a apărut a fost în 1982 în revista Warrior, însă aș vrea să-mi spui mai multe despre cum a pornit totul la acea vreme.

DL: E o poveste foarte lungă. Chiar dacă numărul referitor la originea lui V nu este disponibil în varianta romanului grafic publicat în România – la fel cum nu este disponibil în multe alte adaptări ale seriei din alte zone – eu sper ca acesta să fie publicat totuși într-o nouă ediție. Practic mi s-a cerut să creez, să scriu și să desenez un „justițiar mascat” asemănător unuia la care am lucrat anterior, pentru un editor ce lucra la o nouă revistă independentă de benzi desenate din Marea Britanie numită Warrior.

Doar că deoarece am lucrat cu Alan (Moore) înainte să primesc oferta respectivă eram convins că mintea sa ar fi mult mai utilă proiectului decât a mea, așa că l-am luat alături de mine. Amândoi aveam niște puncte de vedere foarte puternice în ceea ce privește temele politice, iar acestea s-au regăsit ulterior în aventurile pe care le-am creat.

AI: E corect să afirmăm că decizia celor de la DC Comics de a republica seria V for Vendetta a avut un impact major atât asupra seriei în sine, cât și asupra carierei tale?

DL: Desigur. Numai că eu mi-am bazat mereu cariera pe mai multe lucruri pe care am ales să le fac, nu doar pe unul singur pentru care aș fi depins de susținerea unui editor anume. Bineînțeles că faptul că am putut prezenta niște referințe bune și am putut să-mi construiesc un brand a fost în cele din urmă aspectul prin care crearea lui V mi-a marcat cel mai mult cariera.

AI: Prin povestea lui V ai creat unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale protestelor de pretutindeni. Cum te simți atunci când vezi că toți acei oameni care protestează au alături de ei creația ta?

DL: Satisfăcut

AI: Românii protestează împotriva guvernelor corupte de aproape doi ani. Pentru cineva care îl „cunoaște” pe V atât de bine, care crezi că ar fi mesajul său din acest punct de vedere și cum crezi că s-ar poziționa?

DL: V ar critica în egală măsură atât alegătorii, cât și pe cei aleși, la fel cum a făcut-o și în carte. Partea tristă când vine vorba de corupție e că avem de-a face cu o boală de care suferă toți cei care sunt tentați să facă lucruri rele pentru a le fi lor mai bine, chiar dacă vorbim de o scară mai mică.

Oamenii care dețin puterea tind să facă acest lucru la o scară mai mare din simplul motiv că pot, astfel că ilegalitățile comise de ei au un efect mai mare decât cele minore pe care le înfăptuiesc oamenii în viețile lor private. Chit că sunt disperați și nu reușesc să reziste unui ajutor venit dintr-un „colț întunecat” sau sunt mituiți cu favoruri care îi fac să-și ignore valorile morale și să-și uite astfel datoria față de restul societății. Egoismul și disperarea contribuie la răspândirea corupției, iar cei corupți se folosesc de aceste slăbiciuni în vederea rămânerii la putere.

AI: Personajele tale au devenit deja subiect de film înainte ca această așa-zisă „eră a supereroilor” să apară, înainte să existe MCU sau DCEU. Ce alte povești pe care le-ai creat crezi c-ar avea succes pe marele ecran în ziua de azi?

DL: Ah, Kickback, un thriller criminal pe care l-am creat. Și acela este tot despre corupție. Poate fi cumpărat în format digital direct de la editura Sequential. (Notă personală: David mi-a trimis și pagina de Facebook a seriei, o poți găsi aici.)

AI: În copilărie voiam să devin, printre altele, și un artist de benzi desenate, doar că nu am investit niciodată în acest lucru. Cum poate cineva astăzi să-și facă un renume, să se facă remarcat și să-și construiască o carieră în industria benzilor desenate?

DL: E ceva mai multă competiție acum decât era atunci când m-am apucat eu. Dar cel puțin dintr-un punct de vedere situația e identică: trebuie să înveți să concepi benzi desenate și să ajungi la un nivel foarte ridicat în funcție de mediul și direcția în care vrei să lucrezi, apoi să încerci să-ți publici creațiile prin orice mijloc poți.

Dacă ești bun și ai într-adevăr ceva special de oferit cititorilor sau reușești să creezi un personaj popular care să le atragă atenția atunci îți vei face un brand doar din acest lucru. Aspectele concrete ale unei cariere variază de la țară la țară, în funcție de piețele locale, dar indiferent de statul în care ești industria are nevoie de produse de-un fel sau altul, așa că studiază cerințele existente pe piață și asigură-te că ești capabil să le îndeplinești.

AI: În 2012 ai pornit Aces Weekly, un spațiu virtual unde oamenii pot citi online, prin intermediul unui abonament, serii scurte de benzi desenate. Îmi poți spune mai multe despre asta?

DL: Aces Weekly e exact ca orice alt spațiu de colectare a benzilor desenate în print, exceptând faptul că este exclusiv online, este mai ieftin și arată mai bine, iar creatorii de conținut primesc un procent semnificativ din vânzări. Benzile desenate nu mai sunt nevoite să fie pe hârtie în secolul 21. Cu ajutorul computerelor și al internetului avem la dispoziție cele mai bune modalități inventate până acum de oameni de a reproduce și distribui astfel de produse.

Astfel că apelăm la aceste mijloace pentru a ajunge la cititori și le eliminăm pe cele vechi, costisitoare și risipitoare, reprezentate cândva de print și de hârtie. Putem ajunge în acest fel la mai mulți oameni, iar asta e atât în beneficiul cititorilor, cât și al creatorilor de conținut. Nu există nicio parte proastă. Pentru doar £1 pe săptămână, indiferent de monedă, ai acces la volume de 150 de pagini, împărțite zilnic, una după alta.

AI: Ce planuri ai pentru viitor? Să ne așteptăm să-ți vedem semnătura pe niște benzi desenate noi?

DL: În prezent Aces Weekly îmi ocupă tot timpul. Dar poți cumpăra de aici cea mai recentă poveste la care am lucrat, „Valley of Shadows” în cadrul primului volum Aces Weekly.

Despre 
Blogger aici, social media editor la Kooperativa 2.0, full-time geek, amator de filme și seriale și fan Arsenal; în timpul liber mai sunt și student la social media.

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.