Malaezu.ro

Marketing şi Manipulare

Românul e român până la capăt; românul e ipocrit. Românul dă sfaturi tuturor, pentru că se pricepe la toate, dar nu e în stare să-şi pună în ordine propria viaţă. Românul e expert în politică, sporturi de toate felurile, economie, legislaţie, educaţie şi sănătate. Românul are de fiecare dată o idee mai bună pentru orice. Concluzia: românul e un ipocrit nemulţumit etern.

Românul stă pe Facebook şi dă like unor perechi de ţâţe sau unor buci săltăreţe, pentru că în România lungimea fustei domnişoarelor internaute este invers proporţională cu numărul de like-uri primite. Dar românul nu e aşa nasol, el dă like pentru săracii copii din Africa, considerând că like-ul lui reprezintă porţia zilnică de mâncare a negrilor. Românul #SusţineOrice pe internet, pentru că numai #UniţiSalvăm. Că e vorba de Roşia Montană, de maidanezi, de gaze de şist sau mai ştiu eu ce tragedii, românul semnează petiţii, dă like-uri, pune statusuri deştepte despre cum se poate rezolva orice situaţie.

Untitled-1

Precum în poza alăturată, românul dă like pentru a se bucura de ceva, însă nu primeşte niciodată ceea ce doreşte. Dar asta nu prea contează, nu se va schimba românul, el va continua să dea like-uri iar, şi iar, până când într-un final va găsi ceea ce caută. Aceasta se numeşte prostie. Şi e plină lumea de ea.

Dar eu vreau să vorbesc în cele ce urmează despre manipulare, fie ea şi sub cele mai puerile forme. Manipularea apare atunci când omul este păcălit de un alt individ să acţioneze conform cu dorinţele sale sub un pretext fals. Manipularea apare atunci când omul acţionează inconştient, fiind butonat precum un robot de acela ce doreşte să îi folosească serviciile. Atunci când un om dă un like pe Facebook pentru că e prost, e doar prost, nu şi manipulat.

Cât despre marketing, el apare inevitabil atunci când doreşti să promovezi o acţiune. El poate fi mai mult sau mai puţin reuşit, gândit sau nu, apreciat sau nu, eficient sau nu, dar el este prezent fără dubii. Diferenţa dintre marketing şi manipulare este că prima dintre acestea îi poate aduce cetăţeanului un anume beneficiu, în timp ce cea de-a doua acţionează strict în folosul iniţializatorului. Dar cea mai importantă diferenţă apare atunci când, într-o situaţie de marketing, omul acţionează conştient şi conform cu propriei dorinţe (prostia nu se pune). Atunci când un om cumpără un produs pentru că a văzut el în reclamă că face ce lui nu-i place, îl cumpără din proprie iniţiativă, nu constrâns de anumite circumstanţe.

100.000 de oameni i-au dat like lui Alex Puică pentru ca acesta să se însoare. I-a pus cineva pe ăia 100.000 să dea like? Li s-a promis celor 100.000 vreun beneficiu de care nu se mai pot bucura acum? La fel cum dau like unor perechi de silicoane diforme, exact aşa au dat like şi acum, unui tip care voia să se-nsoare. Pentru că aşa au vrut ei. În momentul în care au aflat ce se ascundea de fapt în spatele unei pagini de Facebook, toţi „păcăliţii” au sărit de cur în sus, că au fost manipulaţi de cei de la ProTV să dea like pentru un scop fals. Bă, nu cred că v-a pus nimeni să daţi like, sincer, la fel cum cred că nu sunt ăia de la ProTV de vină pentru prostia unora.

De-aia nu înţeleg acum de ce e toată lumea contrariată de campania trustului din Pache Protopopescu, de parcă Alex Puică ăsta s-a dovedit a fi actor de filme porno. Unde mai pui că omu’ chiar urmează să se însoare, doar că într-un serial tv; unde mai pui că toţi contrariaţii ăştia de acum se vor uita apoi la serial, ba chiar posibil să-l simpatizeze, dar pentru că românul e ipocrit, nu vor recunoaşte în veci asta, susţinând sus şi tare că ce de căcat sunt ăia de la Pro, cum au manipulat ei 100 de mii de oameni!

I-am dat like lui Alex Puică încă de pe vremea în care acesta avea câteva mii, adică undeva pe la începutul demersului. I-am dat like pentru că apreciam campania pe care o desfăşoară, nu pentru că voiam să se nenorocească însoare el neaapărat. Am dat like unei campanii, nu unui om. Pentru mine lucrurile au devenit apoi ceva mai evidente, când toţi membrii trustului Pro au început să-l promoveze obsesiv. Ah, să nu uit, cred că ăia de la Intact se zgârie pe ochi acum că au promovat campania trustului rival. 🙂

Personal, apreciez iniţiativa celor de la Pro, pentru o campanie bine gândită şi pusă la punct, pentru că nu e aşa uşor să-ţi calculezi paşii astfel încât să atingi targetul propus exact în ziua propusă. Alex Puică a făcut 100.000 de like-uri cu doar câteva ore înainte de a-şi dezvălui identitatea, iar spre deosebire de petiţia ălora de la Antena 3, unde jumătate din semnături sunt ale boţilor, aici avem parte de persoane reale, persoane care au dat like din proprie iniţiativă, nu de vreun trucaj. Deci, thumbs up!

Dragilor, nu v-a manipulat nimeni să daţi un nenorocit de like, încă unul, pe lângă cele foarte multe oferite cadou zi de zi. La fel cum, desigur, nu vă împiedică nimeni să-l luaţi înapoi acum. Dar asta denotă timpul liber al românului, care alege de fiecare dată să facă rău înainte să facă bine, pentru că e mai comod aşa. Am să-mi iau şi eu like-ul înapoi. Dar am s-o fac doar după ce urmăresc primul episod al noului serial ProTV, O săptămână nebună, care debutează pe 13 februarie. Şi am s-o fac doar dacă nu îmi place ceea ce văd. Până atunci însă, îi acord credit lui Alex Puică!

Comentarii

comments

Despre 
Blogger aici, social media editor la Kooperativa 2.0, un geek desăvârșit, amator de filme și seriale și fan Arsenal; în timpul liber mai sunt și student la comunicare.

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *