Malaezu.ro

„Prădător de noapte”, un film despre latura întunecată a jurnalismului cetăţenesc

Într-o lume în care să te faci remarcat e greu, să primeşti bani pentru asta e aproape imposibil. Peste Ocean, acolo unde tinerii nu vor să ajungă jurnalişti pentru a deveni Mircea Badea, este din ce în ce mai greu să găseşti adevăraţi profesionişti în domeniu. Au apărut astfel jurnaliştii independenţi, oameni care filmează evenimentele importante ale comunităţii de care aparţin şi, în loc să le încarce pe Facebook şi să spere că vor deveni virale, le vând posturilor de ştiri.

Prima oară când am luat contact cu ideea de jurnalism cetăţenesc a fost în primăvară, odată cu Festivalul de Film Documentar One World Romania. Desigur că modul în care era prezentat conceptul atunci, având la bază filmele documentare, diferă de felul în care este el expus astăzi în Nightcrawler. Deşi la origine are acelaşi principiu, filmul regizat de Dan Gilroy (aflat la debut), acordă o importanţă mult mai consistentă aspectului financiar, interesului public dar şi dezumanizării personajelor.

Jake Gyllenhaal (despre care Cinemilul a sesizat bine că este acelaşi protagonist din Prince of Persia, însă mult schimbat) este Louis Bloom, un hoţ atipic, ce-şi doreşte un loc de muncă stabil. Cu un discurs gata învăţat şi o convingere robotică ce nu poate păcăli pe nimeni, Louis este refuzat constant. Deşi vorbim despre o primă parte a filmului lungită poate mai mult decât ar fi cazul în care protagonistul nostru învaţă tainele meseriei de prădător de noapte, de îndată ce acesta reuşeşte să se integreze în sistem, acţiunea devine mult mai intensă.

Un novice cu potenţial, Lou vinde materialele sale Ninei (Rene Russo), care le transformă mai apoi în principalele ştiri ale dimineţii. Practic, ceea ce noi în România numim ştirile de la ora cinci, în State se difuzează dimineaţa, când oamenii îşi beau cafeaua şi nu au reuşit să deschidă bine ambii ochi. Accidente, jafuri, violuri, crime, tot ce implică mult sânge şi, mai ales, populaţia înstărită a societăţii, devine un bun subiect pentru Lou şi partenerul său, Rick (Riz Ahmed) de a face bani.

Direcţia pe care o capătă această aşa-zisă carieră a lui Lou contribuie enorm la dezumanizarea sa, aşa cum precizam anterior. Succesul materialelor sale îl fac pe acesta să venereze banul înaintea oricărui alt principiu fie profesional ori de viaţă. Lipsit de scrupule sau orice alt tip de sentiment, Louis Bloom se foloseşte din plin de un bun talent de negociator pentru a obţine din ce în ce mai mult, uitând însă care sunt limitele morale, dar mai ales legale ale lumii de care aparţine.

Capacitatea sa de a merge până în pânzele albe pentru o poveste bună reprezintă în acelaşi timp principala sa calitate dar şi principalul său defect. Lou ajunge să obstrucţioneze autorităţile în încercarea lor de a finaliza un caz de crimă, să încalce drepturi fundamentale ale libertăţii şi a vieţii private ale omului dar şi să organizeze, mai mult sau mai puţin conştient, infracţiuni demne de a putea reprezenta principalele ştiri ale zilei. Fără frică de cuvinte îi atribui lui Louis Bloom caracteristica unui psihopat excelent, un maniac profesionist, în timp ce Jake Gyllenhaal se bucură de un rol mult mai reuşit decât cel al eroului persan ce pare a aduce cu un Făt-Frumos oriental.

Ro Image aduce în România filmul Nightcrawler: Prădător de noapte începând de vineri, 5 decembrie, iar articolul de faţă este scris în urma vizionării sale din cadrul Cinema City Sun Plaza.

Despre 
Blogger aici, social media editor la Kooperativa 2.0, un geek desăvârșit, amator de filme și seriale și, desigur, fan Arsenal.

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *