Știu că-i ajun de Crăciun și majoritatea dintre voi vă gândiți la cele sfinte; posibil să considerați chiar impropriu de abordat în această perioadă un subiect atât de controversat precum acesta al schimbării de sex. Să fiu sincer, la fel îl găsesc și eu, însă sunt niște lucruri pe care simt nevoia să le spun, după ce am văzut filmul The Danish Girl.
O să încep cu părțile bune; alea care sunt. Protagonist e Eddie Redmayne, câștigătorul premiului Oscar în urmă cu aproape un an, pentru rolul senzațional din The Theory of Everything. Eddie e unul dintre actorii pe care-i apreciez enorm și care are parte – nu știu cum se face – doar de roluri deosebit de solicitante. Acum, de exemplu, e travestit; și joacă surprinzător de bine un personaj pe care eu nu pot să-l înțeleg și cu care nu voi putea rezona. Dar ăsta sunt eu.
Poate și mai bine ca el, deși într-un rol nu la fel de complex, se găsește Alicia Vikander, soția sa. Încercați pentru cinci secunde să vă imaginați că aveți alături de voi un partener de viață care se decide că e de sex opus. Cum ați reacționa? Ce ați face? Gerda îi este alături soțului ei nu doar cât timp acesta îi este soț, ci continuă să stea alături de un Einar Wegener devenit Lili Elbe chiar și după.
Sună complicat? Einar e inițial un pictor, un artist destul de bun în lumea lui. Ce se schimbă? Într-o zi Gerda îi propune să îmbrace niște dresuri și o rochie; apoi, în altă zi, aceeași soție îi sugerează să o acompanieze la o petrecere costumat în femeie. Îl învață să meargă precum una, să aibă gesturile aferente, îl transformă într-o stilată domniță a anilor ’20: Lili. Ca mai apoi tot ea, Gerda, să se mire de ce i-a luat-o razna bărbatul.
Einar se simte bine în postura de femeie, iar personalitatea lui Lili începe treptat să pună stăpânire pe el. Se duce – în calitate de femeie – la întâlniri cu alți bărbați și își așteaptă nevasta acasă îmbrăcat în rochie și machiat strident. Nimic în neregulă, nu? Gerda își deschide bărbatul la cămașă, dorind să consume flacăra iubirii dintre ei și găsește pe sub costumul acestuia o rochie atent înghesuită în pantaloni. Nimic în neregulă, nu? Einar se privește gol în oglindă, imaginându-și cum ar fi să fie femeie. Nimic în… Ok, ați prins ideea.
Filmul The Danish Girl evidențiază faptul că transsexualitatea e o boală; și accentuează repetitiv acest lucru. Einar își descoperă latura feminină după ce este pus în această postură de mai multe ori, lăsând deschisă întrebarea „ce-ar fi fost dacă?” Dacă soția sa nu îl încuraja să meargă pe acest drum. Dacă evenimentele n-ar fi evoluat în direcția în care curg.
Da, povestea e reală și are la bază cartea Man into Woman, publicată în 1933, ce reprezintă memoriile lui Lili Elbe. Lili rămâne un pionier în această lume tabu, fiind – din ce se cunoaște până în prezent – prima persoană care apelează la o operație de schimbare de sex. Un deschizător de drumuri, aș spune. Dar, rămâne întrebarea: ce fel de drumuri a deschis Lili acum aproape 100 de ani?
În România, The Danish Girl apare pe 8 ianuarie, distribuit de Ro Image. E un film confuz, un film la care pot aprecia o interpretare bună, însă cu o poveste greu de digerat. E un film cum, cel mai probabil o să le placă băieților care dau premii pe la Oscar sau prin alte părți, însă care pe mine nu m-a convins. E povestea unui bărbat devenit femeie și, oricât de atractiv ar suna în primă instanță, tind să cred c-a fost relatată de o manieră mult prea deplasată.
0 Comentarii