În poza alăturată puteți vedea cum arată un adevărat campion; Muhammad Ali, pentru aceia dintre voi care nu au cunoștință despre realizările sale, este un fost campion mondial la box. Printre altele, in 1999 a fost desemnat și sportivul secolului. După retragerea sa din activitate, americanul a fost diagnosticat cu Parkinson, ca urmare a multiplelor lovituri suferite în ring. Alături de el, același diagnostic dur l-au primit și Salvador Dali, Papa Ioan Paul al II-lea sau Robin Williams. (sursa foto)
A fost nevoie de o astfel de introducere și de o astfel de înșiruire de nume pentru a vă atrage puțin atenția asupra celor ce urmează. Căci dezbatem tot felul de probleme mai mult sau mai puțin utile, dar ar fi frumos ca, din când în când, într-o zi cu soare, să ne amintim ceea ce contează cu adevărat: sănătatea.
În România, boala Parkinson este a doua afecţiune neurologică degenerativă ca frecvenţă. În acest moment este estimat la nivel naţional un număr de peste 72.000 de pacienţi diagnosticaţi cu acestă boală. Boala Parkinson este o boală degenerativă cauzată de distrugerea progresivă a neuronilor care produc dopamina. Se consideră că simptomele devin manifeste atunci când nivelul dopaminei din creier scade cu mai mult de 50% faţă de valorile normale.
Cel mai adesea primele simptome al bolii Parkinson apar în intervalul de vârstă 50 -70 de ani, însă în ultimii ani s-a observat o scădere a vârstei la care este diagnosticată, una din 20 de persoane prezentând simptome în jurul vârstei de 40 de ani. Principalele simptome ale bolii Parkinson sunt cele motorii, precum tremuratul necontrolabil al mâinii, brațului, picioarelor sau bărbiei, rigiditatea musculară, bradikinezia (mișcările lente) sau pierderea echilibrului și a coordonării.
O analiză realizată în cadrul campaniei Grădina cu Speranţe arată că doar 5% dintre români sunt dispuşi să acorde o mână de ajutor bolnavilor de Parkinson. Campania desfășurată în mall-urile AFI Palace Cotroceni (București), Iulius Mall Timisoara, Iulius Mall Cluj, Palas Mall Iași, Promenada Târgu-Mureș și Oradea Shopping City a avut ca protagoniști câțiva actori care au mimat simptomele bolii pentru a vedea reacțiile oamenilor din jur.
Astfel mai multe filmări realizate în perioada aglomerată dinaintea Paștelui, în cele 6 centre comerciale, arată că dintre cei aproape 5.000 de români expuşi mesajelor campaniei, doar 5% au întins o mână de ajutor, în timp ce aproape 6% au ignorat cu desăvârşire problemele bolnavului. O majoritate covârşitoare, de aproape 90% dintre trecători, a privit indiferentă situaţia şi a ales să îşi continue rutina zilnică.
Mai jos aveți și filmulețul realizat pe durata campaniei, pentru a înțelege mai bine de ce tot arunc eu pe-aici cu statistici și informații. Și-mi cer scuze că v-am răpit atenția în minutele ce tocmai au trecut, însă mă gândeam c-ar trebui să transmit mesajul ăsta și să vă ajut să înțelegeți mai bine un fenomen destul de greu și de sensibil.
0 Comentarii