M-am apucat de scris articolul ăsta încă de anul trecut; nu l-am publicat mai devreme, pentru că „din seria Anu’ Nou, petrecere, băutură, odihnă”, ca să citez un personaj monden ireal. L-am finalizat abia acum, aşa că mă pot mândri că sunt un întârziat de succes. Ca să rezum puţin povestea, articolul vorbeşte despre cum s-a manifestat 2013 în social media, dezvoltându-se exclusiv în jurul reţelelor de socializare. Tot aici, ceva mai spre final, vorbesc şi despre ceea ce va aduce 2014 chestiei ăsteia cu socializarea online.
Întâi de toate declar categoric (şi nu cred că pot fi contrazis cu argumente valide) că 2013 a fost anul lui Facebook. Se poate spune orice despre reţeaua lui Zuckerberg, însă aceasta a rămas o constantă în rândul consumatorilor de online până la finele anului, în ciuda faptului că sondajele de opinie (acelea doar teoretice) arată rândunica de la Twitter victorioasă pe ultima sută de metri; practica are însă un singur câştigător.
Anul ăsta, totuşi, şi-au făcut apariţia parcă mai multe posibilităţi ca oricând. Clasica socializare de tip chat, dezvoltată de cei de la Yahoo! Messenger şi continuată ulterior pe Facebook, pare totuşi uşor surclasată de nenumăratele opţiuni nou apărute pe piaţă. Vorbesc aici despre Instagram, probabil reţeaua cu cel mai mare boom în anul ce tocmai s-a încheiat, ce promovează socializarea de tip fotografic. Vorbesc şi despre Tumblr, care acoperă aproximativ aceeaşi arie, însă şi despre două new-entry-uri: Pinterest, care se anunţă a fi o enciclopedie informatică a internauţilor, şi de unde eu personal îmi culeg cu succes destul de multe date, dar şi mult mai celebrul Vine, platforma de socializare cu ajutorul videourilor-tip, foarte scurte ca durată, însă suficient de sugestive pentru a transmite un mesaj, ori o stare.
Pe lângă acestea, s-au bucurat de o creştere semnificativă şi (încă-eşecul) Google Plus, dar şi Twitter, care a răbufnit în special în State. Despre subiect am scris mai pe larg aici. O altă noutate adusă în prim plan în 2013, de o manieră uşor forţată, părerea mea, este celebra platformă a celor de la Ask.Fm, ce atrage prin discreţia nemaiîntâlnită cu care lucrează. Ce poate fi mai plăcut pentru o masă de tineri aflaţi într-o evidentă incapacitate de formare a unei personalităţi proprii decăt posibilitatea unui dialog de tip anonim cu o persoană dorită? Şi de aceea Ask.Fm a rămas, până în prezent, una dintre cele mai accesate reţele sociale a zilelor noastre. Mărturisesc că aştept încă din prima săptămână în care am luat contact cu site-ul respectiv, dispensarea sa.
Pentru utilizatorii de smartphone-uri, 2013 a avut un impact considerabil, datorită faptului că mai toate platformele online au dezvoltat câte o aplicaţie pentru mobil. Cea mai remarcată însă se face, din nou, aplicaţia WhatsApp, probabil cea mai reuşită aplicaţie de mobile chatting apărută vreodată. În România, cei de la Cosmote au oferit utilizatorilor lor posibilitatea de a utiliza WhatsApp fără costurile aferente traficului de date.
Am lăsat pentru final două dintre platformele cu care eu m-am înţeles cel mai bine în 2013, şi cărora nu le-am putut găsi vreun minus. Este vorba în primul rând de platforma de pe care scriu articolul ăsta, WordPress, care m-a încântat cu un update nou şi un design nou spre final de an, şi de cei de la Youtube, cărora nu prea ai ce să le reproşezi într-un 2013 în care au organizat chiar şi prima ediţie Youtube Music Awards.
Cum am mai zis-o de câteva ori, de la 2014 aştept o aşezare firească a lucrurilor, în care reţelele principale să facă un pas evident în faţa celora de ocazie; iar aici vorbesc de o delimitare necesară între util şi inutil, în favoarea cui însă rămânând de văzut pe parcurs. Mizez pe revoluţia anunţată de cei de la Twitter, care vor să detroneze rivala Facebook după ani grei de domnie pe piaţă, iar pentru românii care se îndoiesc de veridicitatea rândunicii, recomand asta. În altă ordine de idei, presimt că anul ce abia a început va fi anul definitoriu pentru înlocuirea clasicului pc de rând, atât în zona de gaming, unde consolele au pus deja stăpânire pe piaţă, cât şi în social media, unde opţiunile de care se bucură un telefon mobil cresc de la o zi la alta.
În final, inspirat de Manafu, care a realizat un scurt top al platformelor sociale pe care le utilizează, îmi permit să fac acelaşi lucru. Nu înainte, însă, de a vă adresa şi vouă întrebarea: care au fost, pentru voi, cele mai utile platforme ale lui 2013?
1. Facebook; 2. WordPress; 3. Youtube; 4. Twitter; 5. Pinterest;
0 Comentarii