Domnul din imaginea de mai sus este Napoleon. A realizat el câte ceva în cariera sa, a avut o viață oarecum semnificativă. În 1815 a luat bătaie de la englezi la Waterloo, în cadrul unei bătălii despre care tind să cred c-a auzit mai toată lumea.
În data de 20 iunie a acelui an un bărbat de nici 40 de ani primea de la curierul său, venit tocmai de pe front, vestea că francezii sunt aproape de înfrângere. Rothschild, cum îl chema pe flăcău, a profitat numaidecât de știrea exclusivă pe care o avea și a dat sfoară în întreaga Anglie că soldații britanici au fost învinși. Nu, n-am scris eu greșit, chiar așa s-a întâmplat: deși englezii l-au înfrânt pe Napoleon la Waterloo, Rothschild prezenta evenimentele tocmai invers.
Ce s-a întâmplat? Toți investitorii britanici și-au scos la vânzare acțiunile, aruncând în aer bursa londoneză. S-a ajuns chiar la situația în care o acțiune să coste 5 cenți. Posibil ca evidentul să fie deja anticipat, dar dacă nu este așa, vă lămuresc eu: Rothschild a cumpărat toate acele acțiuni exagerat de ieftine, așteptând știrea oficială conform căreia Franța a fost înfrântă. Prețul acțiunilor a crescut din nou, iar averea și-așa destul de mare a protagonistului nostru a crescut la rându-i de 20 de ori.
Probabil că vă întrebați care-i șmecheria poveștii ăsteia. Sora mea de 16 ani e clasa a X-a și are de făcut o temă în care trebuie să umple vreo cinci pagini cu niște exerciții pe baza unor texte plictisitoare din manualul de istorie. Știu ce înseamnă asta, că făceam și eu: citeam textul cu întrebarea în cap, căutând răspunsul, în loc să citesc mai întâi textul pentru a-l înțelege.
I-am zis povestea asta cu Napoleon și cu Bătălia de la Waterloo, ca să înțeleagă mai bine. Adică în loc să-i dau niște date pe care oricum nu avea de gând să le rețină, i-am povestit de un om care s-a folosit de un eveniment istoric pentru a face bani. Mi-am dat seama că elevii din ziua de azi nu mai au absolut nicio pasiune: ei nu mai vor să învețe istorie, lor nu le mai place literatura, pentru ei ideea de informatică se rezumă la cum să încarci o poză pe Facebook.
Și totuși, elevii din ziua de azi vor, poate mai mult ca oricând, să facă bani. Ceea ce nu-i neapărat un lucru rău, cât timp ești dispus să muncești pentru asta. Așa c-am decis să combin cele două idei și să prezint o concluzie destul de simplă: vreți să faceți bani, învățați cum să îi faceți. Eu am dat exemplul ăsta istoric, însă sunt convins că se poate adapta povestea la orice disciplină.
În loc să îi puneți pe elevi să copieze mecanic de pe tablă sau dintr-o carte sute de informații pe care ei oricum nu le vor asimila, mai bine vă gândiți puțin ce vor ei de fapt, ce pasiuni au sau dacă mai au vreuna și vă adaptați ideile. Mama mi-a spus că „elevii din ziua de azi sunt ocupați să asculte manele și să stea pe internet„. Ok, hai să le explicăm, pe înțelesul lor desigur, cum funcționează industria asta muzicală sau cum să folosească internetul spre avantajul lor.
Pentru că puștii ăștia de 14-15 ani sunt azi mult mai deștepți chiar și decât generația mea, care nu-i cu mult mai mare; și au la dispoziție mult mai multe soluții pentru problemele lor. Datoria „celor mari” rămâne aceea de a-i învăța să le folosească.
2 Comments
Gabriela Butnaru
21 februarie 2016 - 1:02 pmAr trebui schimbata mult de tot programa scolara. Sunt multe idei frumoase care pot fi aplicate pentru elevi. Nu trebuie decat cativa curajosi sa faca schimbarea. Greu, dar se poate. Zic si eu 😀
Alexandru Ion
21 februarie 2016 - 1:41 pmSunt convins că se poate dar, ca aproape orice lucru important care are nevoie de o schimbare în țara asta, ea trebuie să vină de undeva de sus. Sau măcar din ambele direcții, pentru a se întâlni undeva la jumătate. 😀