Fake Famous este unul dintre cele mai bune și frustrante documentare pe care le-am văzut în ultima vreme. E mai frustrant decât anchetele Recorder, dacă mă întrebi pe mine. Iar eu n-am dramatizat atât de tare The Social Dilemma, cum am tot citit păreri după ce a apărut despre cum social media ne distruge viețile; comparativ cu Fake Famous, documentarul Netflix e pistol cu apă.
Produs și disponibil deja pe HBO, documentarul e de fapt un experiment social realizat de Nick Bilton, un jurnalist american care a acoperit zona de tech la The New York Times în trecut, iar care momentan lucrează pentru Vanity Fair. Bilton și-a propus să vadă dacă și cum se schimbă viața unor oameni simpli odată ce aceștia ajung influenceri. Sau, mă rog, odată ce au sute de mii de urmăritori pe Instagram, că-i complicat de spus ce-i ăla un influencer și cine poate avea titulatura asta.
Alături de echipa sa a organizat un casting la care au participat vreo 4.000 de persoane. Majoritatea erau actori sau modele și toți serveau același text la interviu, fie că erau instructori de yoga sau nomazi digitali, toți voiau să se afirme, toți credeau că sunt speciali și că filosofiile lor despre viață merită ascultate și că ei pot să-i învețe pe oameni să fie mai fericiți. La un moment dat cineva recunoaște că dacă ar avea un milion de urmăritori în social media n-ar mai fi nevoit să-și falsifice viața așa mult.
În fine, în cele din urmă sunt aleși trei oameni, probabil din rațiuni de corectitudine politică e o femeie, un tip de culoare și un homosexual; dar nu dezbat chestiile astea acum. Și e super, super mișto de urmărit evoluția lor ca influenceri-wannabe.
Documentarul ăsta îți arată direct cum se fabrică faima online, sunt lucruri pe care poate eu le știu, tu le știi, poate că le bănuiai și nu ți le-a arătat nimeni atât de in your face. Gen schema cu capacul de toaletă pe care-l folosești alături de un poster cu un oraș văzut din dronă, ca să pară că te uiți pe geamul avionului. Apropo, știai că poți închiria un „interior de avion” făcut din carton pentru doar 50 de dolari pe oră, pentru a-ți face poze acolo? Nu-i pasă nimănui, o tipă recunoaște că a postat timp de un an de zile poze din New York deși ea nu mai trăia acolo.
Dincolo de glumițele astea nevinovate pe care le putem face cu toții, Fake Famous te duce și în zona aia mai gri a internetului și-ți arată cum se cumpără urmăritori, like-uri și comentarii și cum influencerii ajung inclusiv să le achiziționeze pentru a exista un echilibru în activitatea lor online: gen dacă vrei să postezi ceva azi, mai întâi cumperi like-urile cu vreo 30 de minute în avans, ca să se poată realiza tranzacția și ele să vină fix la ultima ta postare, fix când ai publicat-o. Documentarul demontează inclusiv mitul așa-ziselor platforme care-ți detectează boții de pe profil, pentru că Nick Bilton testează un soft d-ăsta fix pe un profil „umflat” de el și totul pare în regulă.
Tipa, Dominique o cheamă (cu link către profilul ei de Instagram), se mulează cel mai bine pe rol și-și acceptă statutul. Începe să primească mesaje de la branduri care-i trimit pastă de dinți și tot felul de creme pe care ea le pune pe Instagram. Încet, încet apar campaniile și excursiile gratuite prin Las Vegas, nimeni nu vede nimic greșit în asta. Am scrollat pe contul ei de Instagram până la primele postări (cred că multe dintre cele vechi au fost șterse) ca să văd cum era înainte, în timpul și după experimentul ăsta. Fake it till you make it ar fi descrierea perfectă.
Deci, da, să te uiți la documentar și să încerci să nu te frustrezi foarte tare și să nu mai aspiri chiar așa tare să ai un stil de viață cum are mai știu eu ce vlogger sau instagrammer. Se dau și niște prețuri acolo, dar sunt pentru vedete de top din State, deci ai grijă să nu te ia amețeală de la zerourile alea. Altfel, și la ei e la fel, totul începe cu niște urmăritori falși și un tag sau DM către un brand cu mesajul „hei, îmi plac produsele tale, crezi că-mi poți trimite și mie unul ca să-l pun pe Instagram?„
0 Comentarii