Malaezu.ro

Cum a schimbat Marvel experiența de vizionare a serialelor

Azi a apărut ultimul episod din The Falcon and The Winter Soldier; dar nu despre el o să vorbesc, așa că nu-ți face griji, nu-i vreun articol cu spoilere sau ceva de genul. Am menționat treaba asta ca să fac o introducere, practic azi s-au încheiat primele două seriale originale Marvel produse de Disney+, după ce la început de martie a luat sfârșit și WandaVision.

Dincolo de povestea propriu-zisă, de acțiunea și evenimentele din seriale, una dintre cele mai mari discuții din jurul acestora a fost tot timpul referitoare la continuitatea lor: vom avea un sezon secund din WandaVision? dar din The Falcon and The Winter Soldier? Discuția asta a fost cumva alimentată pe de-o parte de faptul că inițial toate proiectele Marvel (cu excepția lui Loki) au fost anunțate ca fiind serii limitate, iar pe de cealaltă parte am avut o mulțime de declarații de tip „nu se știe niciodată, vom vedea” venite din partea mai multor reprezentanți Disney.

De ce e importantă treaba asta? Pentru că MCU are o istorie de peste un deceniu în spate și am ajuns în punctul în care e imposibil să zici că vrei să te uiți doar la un serial și gata; dacă nu ai un minim de context nu vei înțelege nimic oricâte recapitulării și rezumate ai urmări. Și Marvel știe treaba asta, că doar de-aia își aruncă personaje importante la bătaie pe micul ecran.

Vei vedea că fiecare serial produs de ei e strâns legat de câteva titluri anterioare și promite a face legătura cu măcar un titlu viitor. WandaVision a continuat povestea protagoniștilor după evenimentele din Age of Ultron, Infinity War și Endgame, urmând a declanșa acțiunea din sequelul Doctor Strange, în care Scarlet Witch este parte din distribuție. De cealaltă parte The Falcon and The Winter Soldier continuă povestea din Captain America: Civil War, cu implicațiile din același Avengers: Endgame.

Lucrurile astea sunt importante pentru că Marvel și Disney nu-ți mai oferă acum un serial (sau un film), ci un ecosistem pe care cumva te obligă să-l consumi cu totul. Însă cea mai mare schimbare pe care o aduc ei experienței de vizionare e înlăturarea conceptului de „sezon”. Practic TFATWS nu e nici serial, nici serie limitată; sau e în același timp ambele, depinde cum privești.

E atât o poveste de sine stătătoare, cât și una ramificată în alte proiecte viitoare, dar care nu înseamnă neapărat o continuare directă. Practic evoluția personajelor va putea fi urmărită în alte proiecte MCU și, dacă e cazul, peste niște ani poate vom primi și un așa-zis sezon secund al seriei. Însă asta nu înseamnă că un eventual sezon secund ar fi un continuator direct al primului, pentru că între ele e posibil să se regăsească o mulțime de alte filme.

În modul ăsta Marvel face imposibilă vizionarea unui serial exclusiv în baza sezoanelor sale. Chestia asta se numește shared universe și e un upgrade la conceptul de bază de univers cinematografic dezvoltat de multe alte francize populare precum Harry Potter, DC Comics sau Monsterverse. Disney a pregătit de mult timp această nouă perspectivă asupra produselor sale, principalele titluri implicate în discuție fiind Marvel și Star Wars.

Shared Universe nu înseamnă doar filme și seriale, deși la momentul de față ele sunt singurele produse media care reușesc să intre în sfera mainstreamului. Însă Disney încearcă să meargă la un alt nivel, canonizând produse și din alte sfere, precum benzi desenate, romane sau chiar jocuri video. Ce înseamnă asta? Înseamnă că în viitor nu va mai fi suficient să spui c-ai urmărit 20 de filme din MCU și știi povestea completă, pentru că ai ratat foarte multe evenimente petrecute pe alte platforme.

Într-un mod discret Star Wars a început deja procesul ăsta, iar animațiile Clone Wars și Rebels au deja (și vor avea și pe viitor) un rol destul de important în construirea noilor seriale ale francizei. Benzile desenate Star Wars sunt considerate de mult timp canon (parte integrată a universului) și explică multe evenimente petrecute între filme; același lucru e valabil și pentru romane acolo unde, dacă nu știai, Star Wars are deja peste 40 de titluri publicate.

Concluzia e că ne aflăm la începutul unui drum în care experiența de vizionare a unui film sau a unui serial este nouă, diferită. În bătălia pentru public (și pentru banii lui, evident) Marvel s-a folosit de numele pe care-l are în piață și de puterea brandului pentru a face un lucru râvnit de mulți: să te forțeze să-i urmărești tot conținutul pentru a te putea bucura de el la capacitate maximă.

Tagged in:, ,
Despre 
Blogger, social media manager, content creator, full-time geek, amator de filme și seriale și fan Arsenal; în timpul liber joc FIFA pe Playstation.

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.