M-am trezit târziu pentru Webstock anul ăsta. Adică târziu rău de tot, atât de întârziat am fost încât n-am avut cum să mă mai şi duc până acolo. Noroc cu transmisia online într-un live perfect (scuzaţi-mi exprimarea deficitară) a evenimentului, că am reuşit şi eu să mai urmăresc nişte conferinţe. Ţinând cont că multe dintre ele au avut loc simultan, cred că mi-am găsit scuza necesară pentru că nu le-am putut urmări pe toate. Apoi, îmi urăsc incapabilitatea de a urmări evenimentul în timpul unei ore de curs. Având în vedere că am ajuns acasă după ora două, i-am ratat pe cei mai matinali, precum Cabral, Tudor Giurgiu sau Cristina Bazavan.
Pentru cei ce nu ştiu ce este Webstock, este cel mai important eveniment de social media din România, iar anul acesta a avut loc la JW Marriott Grand Hotel. Diverşi oameni implicaţi în fenomen ţin câte un speech pe diferite teme, toate învârtindu-se în jurul unei mari idei principale: evoluţia socializării în online.
Când am deschis eu stream-ul era deja împărţit în trei canale active: „Blogging & Social Media”, „Innovation in Communication” şi „Mobile Trends”. L-am ales pe primul, poate pentru că mă regăsesc ceva mai mult în tematica abordată, dar şi pentru că am dat acolo de Vali Petcu. Era pe la sfârşit de monolog, am prins doar o scurtă prezentare a celor mai frecvente greşeli pe care bloggerii le fac în promovarea anumitor campanii online. Eu tot sper să scrie şi pe blog despre asta, pentru a îi putea urmări şi eu ideile aşa cum trebuie. E carismatic rău omul ăsta; şi se pricepe mai mult ca de minune să interacţioneze cu publicul său. M-am simţit destul de dubios de pe scaunul de la birou atunci când l-am aplaudat în final, singur în cameră.
Imediat după el a intrat Ana Maria Baciu, partener la Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP). A avut parte de o introducere inedită, într-un scurt schimb de replici foarte atractiv între Vali Petcu şi moderatorul conferinţelor (Răzvan Baciu): „Trebuie să te întrerup, Vali…” îi spune acesta bloggerului. „Deja?” „Nu e după mine, dar urmează nevastă-mea şi n-am ce să fac…„
Ana Maria a vorbit despre drepturile de autor, despre ce reprezintă ele în România. Ne-a dat nişte exemple de cum sunt acestea fraudate, despre cum putem acţiona în situaţiile respective pentru ca, în final, să avem câştig de cauză. Desigur că a menţionat şi nişte excepţii, oferind un exemplu clar: atunci când utilizatorul unei opere ce este protejată de drepturile de autor nu are parte de câştiguri materiale de pe urma utilizării acesteia, nu se numeşte fraudă. Simple as that. Tot Ana ne-a prezentat şi câteva informaţii despre drepturile morale ale autorilor, ce nu pot fi vândute ori pierdute, şi te pot scoate din multe încurcături cu legea (bine, în România e mai dificilă treaba asta cu aplicarea legii).
A urmat Radu Dumitru, care a vorbit despre metoda vânzărilor afiliate. Mai exact, cum câştigi nişte bani din blogging cu ajutorul unor magazine online. Pui nişte linkuri afiliate site-urilor respective, iar pentru fiecare persoană care cumpără ceva de acolo, în urma redirecţionării tale, tu primeşti comision din preţul produsului cumpărat. Linkurile pot fi puse în imagini, texte, pe blog, pe Facebook, oriunde, au acelaşi rezultat. Tot Radu ne-a povestit despre cum foarte multă lume păcăleşte şi manipulează audienţa prin ascunderea acestor link-uri sub nişte statusuri cu scop publicitar. De exemplu, îţi pui pe Facebook următorul status: „Ce telefon să îmi cumpăr? Acesta sau acesta?”, cu nişte link-uri afiliate celor două cuvinte. Cititorul intră pe site, iar statistica spune că la 100 de vizualizari, undeva pe la 3-5% vor cumpăra ceva de pe site. Alt exemplu de status publicitar oferit de Radu este în genul „Şoc! Uitaţi cum s-a îmbrăcat artisul x!” Desigur că atunci când dai click pe link-ul afiliat nu vei ajunge să vezi o poză cu Lady Gaga, ci pe pagina magazinului online de unde îţi poţi achiziţiona hainele ei.
Tot în categoria de Blogging & Social Media a ţinut o scurtă prezentare celebrul vlogger Mihai Zmenta, care ne-a prezentat mai pe larg fundamentele unui astfel de proiect online. De la aparatură, informaţii, locaţie, până la interacţiunea cu publicul, Mihai a abordat cam toate subiectele temei. A vorbit ceva şi despre promovarea prin diferite reţele de socializare, şi a încheiat cu un fel de breaking news: este pe punctul de a îşi lansa propria emisiune în online! Abia aştept!
Bogdan Zarchievici, fondatorul FoursquareMap, a vorbit despre proiectul său şi despre cum se poate socializa cu ajutorul check-in-urilor. Pentru cei lipsiţi de experienţă în utilizarea Foursquare (like me), Bogdan a prezentat sistemul de punctare, importanţa badge-urilor din aplicaţia sa, şi a oferit câteva date despre numărul de utilizatori din România, împărţiţi pe judeţe, sexe, nivelul de activitate, etc. pentru a ştii mai bine cu cine să interacţionezi. Tot Foursquare deţine şi un program de business, intitulat, în mod logic, Foursquare for Business, care îl ajută pe utilizator să îşi promoveze online brand-ul. A vorbit el despre cum cei de la Starbucks, de exemplu, oferă reduceri clienţilor care îşi dau check-in pe Foursquare din localul lor.
Ultima conferinţă a serii a fost a lui Robert Katai ce ne-a vorbit puţin despre Instagram. A adus în discuţie proiectul său, Instagramology, şi a explicat cum se efectuează socializarea prin imagini. Ne-a explicat, la fel ca predecesorul său, cum te poate ajuta Instagram în promovarea brandului, şi despre ascensiunea proiectului său. Mărturisesc că nu îmi erau familiare niciuna dintre cele două ultime aplicaţii prezentate (Foursquare şi Instagram). După terminarea conferinţelor mi le-am downloadat şi eu pe telefon, iar la această oră încă încerc să învăţ să le folosesc.
La ora 19:00 începe decernarea premiilor Webstock, practic un alt capitol al zilei. S-ar putea să scriu şi despre asta ulterior, după ce se află câştigătorii, după ce „fur” câteva reacţii. Până atunci, însă, back on work, Ziua Webstock nu s-a terminat încă!
0 Comentarii