Malaezu.ro

Am văzut miniseria All the Light We Cannot See, ecranizarea unui roman câștigător de Pulitzer

All the Light We Cannot See („Toată lumina pe care nu o putem vedea”) este ecranizarea oferită de Netflix romanului cu care autorul Anthony Doerr a câștigat un premiu Pulitzer în 2015.

Este o miniserie în patru părți, iar înainte de orice voiam să subliniez avantajele în a gândi un proiect în acest fel. Am văzut recent Killers of the Flower Moon, cel mai nou film al lui Martin Scorsese, un titlu care are 3 ore și jumătate, o poveste foarte bună de altfel, dar care poate speria puțin publicul atunci când îi vezi durata pe IMDb. Poate că și ecranizarea Netflix putea fi un film, dar fie îl făceai de aproape 4 ore, fie tăiai bucăți semnificative, așa că varianta de a o spune într-o serie limitată de 4 episoade e numai bună. Acum, între noi fie vorba oricum le-am văzut pe toate 4 unul după celălalt, nu pot spune c-a fost o diferență foarte mare.

All the Light We Cannot See spune povestea lui Marie-Laure, o tânără din Franța care este nevoită să se ascundă împreună cu tatăl ei din calea ocupației naziste din cadrul Celui de-al Doilea Război Mondial. Folosindu-se de pasaje din cărți, fata transmite mesaje codificate Aliaților prin intermediul unei frecvențe radio secrete. De cealaltă parte, un soldat neamț pasionat de radiouri este însărcinat să descopere locul de emisie al fetei. Cei doi străini de naționalități diferite nu s-au cunoscut niciodată, însă sunt legați de un trecut comun: ambii ascultau clandestin aceleași povești la radio în copilărie.

Marie-Laure este interpretată de Aria Mia Loberti, o actriță aflată la debut și care, la fel ca persoanjul pe care-l joacă, este oarbă. Aria Mia Loberti a impresionat atunci când, deși nu avea deloc experiență în actorie, a trimis o înregistrare către Netflix pentru acest rol. Cred că e interesant de urmărit interpretarea ei și din perspectiva asta: gândește-te că orice gest, atingere, orice pas este făcut de către un nevăzător, nu de către un actor care a studiat comportamentul unui nevăzător.

Este un plus de autenticitate care compensează faptul că este o serie produsă 100% în limba engleză, deși avem vorbitori de franceză și germană, iar utilizarea unor dialecte diferite este destul de importantă în mai multe cazuri.

Alături de Aria Mia Loberti din distribuție mai fac parte Mark Ruffalo, Hugh Laurie și Louis Hofmann. Fiecare își prezintă partitura așa cum le-a fost ea oferită, poate cu un ușor minus în cadrul lui Ruffalo, care are o prestație destul de plată; dar care nu deranjează, știm că poate mai bine, l-am văzut câștigând un Emmy în I Know This Much Is True.

Puternic, copleșitor și răvășitor, așa ar putea fi descrisă cel mai bine miniseria asta care oferă o dimensiune emoționantă celor două tabere de război. All the Light We Cannot See nu este despre conflictul militar, despre batalioane și invazii, deși are suficient de multe elemente și din acest registru. Avem explozii, artilerie, tradiționalul cadru cu drapelul nazist fluturând peste pereții unei clădiri.

Dincolo de asta, însă, avem victime și supraviețuitori de ambele părți. Cel mai bine este redat sentimentul neputinței de Werner, personajul lui Louis Hofmann (pe care sigur îl știi din Dark, acolo unde l-a interpretat de Jonas), un soldat care nu aparține războiului și care urmărește pacea, nu neapărat conflictul; un soldat a cărui pasiune și pricepere pentru tehnologia radio l-a „condamnat” în a fi complice la crimele comise pe front.

Prezentul din 1944, la apogeul Celui de-al Doilea Război Mondial, este alternat cu secvențe desfășurate pe durata ultimilor zece ani atât din perspectiva lui Marie-Laure, cât și a lui Werner, pentru a înțelege nu doar diferențele, dar poate mai ales asemănările ce îi leagă pe aceștia.

Pe lângă abordarea sa istorică, povestea din All the Light We Cannot See are și o latură de basm, cu tentă mitologică: un diamant ce ar avea puterea de a oferi viață eternă posesorului este scos din Paris și ascuns de către Daniel LeBlanc (Mark Ruffalo), declanșând astfel o vânătoare nazistă ce vine la pachet și cu o motivație personală, aducând un ușor iz de Indiana Jones.

De aici pornește cumva și una dintre temele recurente din cadrul celor patru episoade: suferința cauzată de un handicap fizic pălește adesea în fața compasiunii. „All the people in the World have become evil at the same point,” spune la un moment dat Marie-Laure, dovendind că nu e nevoie de ochi pentru a vedea răutatea din jur.

All the Light We Cannot See este produs și regizat de Shawn Levy (Stranger Things, Free Guy), și scris de Steven Knight (responsabil pentru seria Peaky Blinders), având premiera pe Netflix pe 2 noiembrie.

Tagged in:,
Despre 
Blogger, digital & communication manager, content creator, full-time geek, amator de filme și seriale și fan Arsenal.

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.