Pe 2 și 3 octombrie 2019 a avut loc la București prima ediție de GoTech World (fostul Internet and Mobile World), iar printre speakerii care au urcat pe scenă s-a numărat și Jason Yim, CEO Trigger, cea mai mare agenție de realitate augmentată din lume.
Trigger are până în momentul de față o experiență de peste 175 de mii de ore de lucru în domeniul Mixed Reality, iar printre clienții lor se numără Disney, Sony Pictures, Lucasfilm, Warner Bros. sau AMC. Ceea ce înseamnă că n-am prea stat pe gânduri în momentul în care mi s-a oferit posibilitatea de a-l cunoaște și a sta de vorbă cu Jason Yim despre cum e să faci aplicații și să ajuți la promovarea unor proiecte precum Star Wars, Spider-Man sau The Walking Dead.
Despre Trigger
„Suntem o agenție de mixed reality, unde 80-90% din munca noastră implică realitatea augmentată, dar facem și VR de asemenea. Primul proiect pe care l-am avut a fost în urmă cu zece ani pentru Sony Pictures, deci avem ceva vechime în piață. Foarte multe alte agenții se apucă abia acum de treaba asta, însă noi o facem deja de ceva timp și am putut dezvolta o mulțime de tehnologii.”
Despre primul proiect
„Am început ca agenție de marketing pentru industria cinematografiei, făceam digital marketing, site-uri web, aplicații pentru iPhone și iPad. În 2009 am lucrat cu Sony la un proiect pentru District 9, un film sci-fi super cool, pentru care am dezvoltat o tehnologie ce permitea implementarea realității augmentate prin intermediul camerei web. Trebuia să printezi ceva și să-l așezi în fața camerei web, iar apoi conținutul AR apărea pe ecran. Era super complicat pentru că aveai nevoie de webcam, de imprimantă, însă experiența era foarte funky, era ca și cum te-ai fi uitat într-o oglindă.”
Despre campaniile bazate pe realitate augmentată
„Există trei tipuri diferite de campanii. Prima este cea cu obiectiv pur de marketing, în care clientul de obicei n-a mai făcut nimic asemănător până acum, dar știe că e cool și vrea să încerce. Pentru genul ăsta de campanii de tip social-AR facem ceva folosind Snapchat, Facebook sau Instagram, în funcție de publicul țintă al clientului.
Categoria de mijloc caută să investească pe termen lung în campanii de AR și vor să dezvolte ceva util pentru clienții lor, nu doar un filtru simplu. Campaniile de Snapchat sunt considerate de noi „de unică folosință”, deoarece lumea nu revine, însă pentru campanii mai ample putem dezvolta mai mult, le putem lega de gps sau de diferite beaconuri și putem oferi o experiență mai amplă.
Cea de-a treia categorie de clienți sunt companiile. Ele apelează la realitate augmentată sau virtuală fie pentru traininguri, fie pentru diverse instrumente de design sau chiar pentru aspecte ce țin de product development.”
Despre campaniile pentru Spider-Man
„Într-o formă sau alta am lucrat pentru toate campaniile Spider-Man, pentru toate filmele, încă de la primul film cu Tobey Maguire din 2002. Numele câinelui meu e Peter Parker, iar serverele noastre sunt denumite după diverse personaje din universul Spider-Man. Primele noastre campanii implicau doar site-urile web, apoi am continuat cu componenta de mobile, aplicații și, în cele din urmă, am ajuns și la integrarea realității augmentate.
În prezent noi facem aplicația oficială Spider-Man pentru Sony, unde poți găsi conținut din filmele Far From Home și Homecoming. Nu este doar conținut AR: pe partea de realitate augmentată vei putea să te fotografiezi alături de Spidey sau Mysterio, însă pe lângă asta vei putea să te conectezi la telefonul lui Peter Parker, îi vei putea asculta mesajele vocale, îi vei vedea pozele și așa mai departe.”
Detalii despre aplicația Spider-Man poți găsi aici.
Despre campaniile pentru Star Wars
„Cu Lucasfilm lucrăm de 10-11 ani, am început pe partea de jocuri și am continuat cu o campanie destul de mare pentru The Last Jedi. Pentru Force Friday, acea zi din an în care toate jucăriile și produsele Star Wars sunt disponibile în toată lumea am făcut o vânătoare în 200 de magazine, unde am amplasat standuri speciale care, în momentul în care le scanai, îți prezentau 15 personaje celebre ale seriei. Cheia a fost însă că, pentru a le putea debloca pe toate, trebuia să te întorci în magazin în mai multe zile, deoarece ele nu apăreau toate în aceeași zi.
Totodată am făcut o campanie bazată pe 20 de locații din toată lumea care-ți ofereau posibilitatea ca, dacă te aflai pe o rază de 2,5 kilometri de locația respectivă, să vezi diverse nave spațiale din universul Star Wars pe cer.”
Detalii despre cele două campanii Star War poți găsi aici și aici.
Despre Pokemon GO
„Pokemon GO ne-a ajutat pentru că a servit drept exemplu și a făcut posibilă explicarea realității augmentate pe înțelesul tuturor. Asta a fost cel mai important. Până la acel moment dacă voiam să facem ceva folosind realitatea augmentată trebuia să chemăm oamenii, să le dăm un smartphone, să le arătăm cum apare un personaj și să le explicăm că asta înseamnă de fapt AR. Cu ajutorul Pokeom GO – chiar dacă nu era AR propriu-zis, deoarece personajele pluteau și nu erau conectate de un cadru fizic – toată lumea a înțeles ce este de fapt și a devenit mult mai ușor să comunicăm ideea către branduri, dar și pentru branduri a fost mult mai ușor să comunice asta către clienții lor.”
Despre diferențele între realitatea augmentată și cea virtuală
„Realitatea augmentată reprezintă un layer digital pus peste lumea reală, fizică, precum Pokemon GO sau filtrele din Snapchat, care-ți permit să-ți adaugi urechi sau nas de câine prin simpla scanare a feței. Realitatea virtuală se află la capătul opus al acestui spectru. Este aproape 100% digitală, deoarece îți pui pe cap acel echipament special și totul se întâmplă într-o lume digitală care analizează mișcările tale din lumea fizică.”
Despre provocări
„Ceea ce facem noi reprezintă prima execuție de acest gen din lume, literalmente, deci putem spune că inventăm lucruri pentru clienții noștri. Iar atunci când inventezi ceva nu ai idee care e răspunsul corect. Suntem mereu limitați de timp și de buget, dar pe lângă produsul final suntem nevoiți să facem multe teste și să lansăm multe prototipuri.”
0 Comentarii